onsdag den 30. december 2009

gulerods-/solsikkeboller og kattelegetøj

Da jeg ingen umiddelbare planer har for dagen (besluttede mig for, at det ikke giver mening at forberede nytårsmaden før i morgen), planlagde jeg at lave bagedag! Og da jeg var sulten, impulskøbte jeg til nogle dejlige boller med gulerod og solsikkekerner.

Gulerods-/solsikkeboller (10 stk.)
50 g gær
2 ½ dl mælk
1 æg
½ dl olie
500 g mel
18 g sukker
5 g salt
75 g revet gulerod
25 g solsikkekerner

Mælken lunes, og gæren røres ud heri. Derefter tilsættes olie, æg og sukker. Halvdelen af melet tilsættes og dernæst salt, revet gulerod og solsikkekerner. Resten af melet kommes i, men dejen skal stadig være lidt klistret, ellers bliver bollerne tørre. Man kan vælge at lade dejen hæve i 30 minutter, dette havde jeg dog ikke tålmodighed til.
Dejen formes til 10 boller og bages ved 180 grader i 15-17 minutter. Man kan ligeledes vælge at lade bollerne efterhæve inden bagning, hvilket jeg gjorde, mens ovnen varmede op.


Så har jeg også givet kattene lov at poste et billede i min blog - de fik nemlig i går en formidabel gave af Jeanie: En bunke legetøj som hun havde købt til en killing, som hun desværre måtte af med igen. Det blev heftigt brugt i går!

tirsdag den 29. december 2009

chok-orangemuffins og marshmallow-muffins

Så blev de første muffins fra 1 mix - 100 muffins afprøvet - og hvilken succes!
Det er jo en ganske fantastisk bog, og jeg elsker konceptet med, at det bare er få ingredienser, der skal byttes ud. Synes ikke der er ret mange af opskrifterne derfra, hvor jeg umiddelbart tænker: "Ej, dem har jeg ikke lyst til at prøve".

Chok-orangemuffins med glasur 
12 stk

2 appelsiner
Ca. 1 1/4 dl mælk
3 3/4 dl hvedemel
1 1/4 dl usødet kakao
1 spsk. bagepulver
1/8 tsk salt
1 1/4 dl lys muscovadosukker
2½ dl mørk chokolade, brudt i stykker
2 store æg
6 spsk olie eller smeltet, afkølet smør
Strimlet appelsinskal til pynt
Glasur:
55 g mørk chokolade
2 spsk smør
2 spsk vand
3 3/4 flormelis

1) Forvarm ovnen til 200 grader. Smør en 12-huls muffinform, eller beklæd den med 12 papirforme. Riv appelsinskallerne fint, og pres saften ud af appelsinerne. Spæd juicen op med mælk, så der i alt er 2½ dl. Tilsæt revet appelsinskal.
2) Sigt mel, kakao, bagepulver og salt ned i en stor skål. Rør muscovadosukker og chokoladestykker i melblandingen.
3) Pisk æggene let i en stor skål, og pisk derefter appelsin-/mælkeblandingen og olie ind i æggene. Lav en fordybning i midten af de tørre ingredienser, og hæld de sammenpiskede, flydende ingredienser deri. Rør ingredienserne forsigtigt sammen, så de kun lige er blandede. Pas på ikke at røre for længe eller for kraftigt.
4) Kom dejen i den forberedte muffinform med en ske. Bag i en forvarmet ovn i ca. 20 minutter, til kagerne er hævet op og er faste.
5) Lad kagerne afkøle i formen i 5 minutter, og læg dem derefter på en bagerist, hvor de afkøler helt.
6) I mellemtiden laves glasuren: Bræk chokoladen ned i en varmebestandig skål og tilsæt smør og vand. Placér skålen over en kasserolle med let simrende vand. Rør konstant, til chokoladen er smeltet (eller brug mikroovn (red.)). Tag skålen af varmen, og sigt flormelis i. Pisk blandingen jævn. Den stadig varme glasur fordeles ovenpå hver muffin, og der pyntes med strimlet appelsinskal.

Marshmallow-muffins
 12 stk

2½ dl mælk
2½ hvide miniskumfiduser
3 3/4 dl hvedemel
1 1/4 dl usødet kakao
1 spsk. bagepulver
1/8 tsk salt
1 1/4 dl lys muscovadosukker
2 store æg
6 spsk olie eller smeltet, afkølet smør

Fremgangsmåden er den samme som beskrevet ovenfor, blot med undladelse af de ingredienser, der ikke skal i ;) Skumfiduserne klippes i stykker med en saks og tilsættes den tørre blanding.


 Jeg er helt vild med chok-orangemuffinsene! Mmm, de er fantastiske. Og så er den revne appelsinskal simpelthen så klædelig. Jeg var ikke selv så vild med dem med skumfiduser, syntes de blev lidt kedelige fordi skumfiduserne jo bare smeltede bort, men det var Mia til gengæld. Så helt spildt var besværet ikke.

mandag den 28. december 2009

kransekage og parfait





Ah, julen og det efterfølgende ædegilde er veloverstået :)

1. juledag var jeg til julefrokost hos nogle venner af mine forældre, sammen med mine forældre og min søster. 2. juledag foregik det hjemme hos mine forældre med min søster, hendes kæreste samt Daniel, som netop var hjemvendt. I går var imidlertid ikke noget større ædegilde, men stadig fik jeg rester fra de foregående dage, og tog hjem til Daniel for at spille Buzz - som nok er noget af det sjoveste i verden!

I dag er nytårsforberedelserne for alvor gået i gang! Jeg startede dagen med at købe ind til de ting, som er mit job at forberede.
Blandt andet skal jeg stå for kransekagen i år, og jeg har vel at mærke aldrig prøvet det før, vi har altid fået den købt. Så jeg er ret spændt på, hvordan den overhovedet er blevet, lige nu ligger den og hviler i fryseren. Jeg brugte følgende opskrift:

500 g marcipan
2 pasteuriserede æggehvider
50 g flormelis

Det hele skal bare æltes sammen og formes til hvad end man nu har lyst til. Derefter bages det i 7-9 minutter ved 190 grader. Mit fik nok lidt længere, fordi det var hundrede år om at tage farve. Imidlertid blev bunden godt brun (heldigvis ikke brændt), og jeg har senere læst mig til, at det anbefales at sætte to bageplader under for at undgå dette.
Billede kommer selvfølgelig først til nytår, når den er pyntet og fin!

Derudover står jeg også mere eller mindre for desserten, som bliver Nicolais fine daimparfait - dog også i en version med After Eight.



Daim-parfait
3-4 personer
4 æggeblommer (pasteuriserede)
2-3 dl flormelis
3-5 spsk vanillesukker
2½ dl piskefløde
1-2 pakker Daim

Æggeblommerne piskes til æggesnaps med flormelis og vanillesukker. Fløden piskes stiv ved siden af, og de to ting vendes forsigtigt sammen. Herefter vendes den knuste Daim ligeledes forsigtigt i (eller After Eight, eller hvad man nu er til). Blandingen hældes i portionsskåle eller fade, og fryses ned så længe som muligt.
Det er jo endnu ikke muligt for mig at rapportere om smagen, men det skal nok komme! Til nytår serveres den med chokoladeskåle samt frisk frugt.

I morgen skal jeg afprøve første opskrift fra 1 mix - 100 muffins, da jeg får besøg af to veninder, så det ser jeg frem til!

fredag den 25. december 2009

juleaften

Jeg må lige bringe et par stemningsbilleder fra gårsdagens hyggestunder, inden jeg tager videre til julefrokost hos nogle venner af familien.

Kattene fik deres gaver om formiddagen, fordi de var utålmodige som små børn (eller fordi jeg skulle tidligt afsted hjem til mine forældre...).


Kate forsøger sig med oppakningen af sin gave...


 
Mor, vil du ikke godt hjælpe? Det er så svææært.


 
Yay! Lige hvad jeg havde ønsket mig!

 
Tabitha er jo ikke killing længere, så hun snusede bare til sin gave og ventede på at jeg pakkede op.


Jeg holdt jo jul hjemme hos mine forældre sammen med min søster og hendes kæreste. Maden var som altid overordentligt lækker, fordi den jo var fremstillet af min mor!

 

Og gaverne var bestemt heller ikke værst! Jeg fik følgende:
Et sæt sorte gryder af mærket Schou
Ildfaste fade
Alfi kugle-termokande i lime
'1 mix - 100 muffins'
Boondock Saints special edition
Oliebrænder fra Body Shop
Spinning øreringe
Sæbe/duftesæt med oliven
Ægge"ur"


 

onsdag den 23. december 2009

juletræ

Så er der blevet pyntet juletræ hos mine forældre :)



Lidt julegodter skulle der da også til, inden min søster og jeg tog hjem...



Og så fik vi også hver en præ-julegave; et rigtig fint skærebræt i bambus samt dertilhørende viskestykker med bambus. Det er så fornemt! Var egentlig en gave fra deres arbejdsplads, men de bedømte, at vi ville have mere brug for det.



Jeg var så ikke tilfreds med at jeg, da jeg skulle hjem, kom for sent til bussen. Så der stod jeg pænt og ventede en halv time på den næste - heldigvis blev min kropsvarme reddet af mine herlige ski-underbukser!
Nu vil jeg opsøge min seng for at se, om der er mulighed for at sove, eller om kattene mener det er legetid.