søndag den 26. august 2012

limekage med frisk topping

Jeg havde en rigtig dejlig dag i går. Min onkel og tante kom på besøg hjemme hos mine forældre, og min søster og jeg havde ikke set dem i årevis, så vi blev også lige inviteret. Det var dem, vi altid holdt jul hos, da min søster og jeg var børn, men efter de fik børnebørn og den slags, var der lige lovlig mange mennesker, og så holdt vi ikke jul sammen længere. Det var dejligt at se dem igen dog, de er stadig lige dejlige mennesker.
Naturligvis havde jeg meldt mig som frivillig til at bage på dagen, så jeg fremtryllede blandt andet limekagen fra AMO's tredje kogebog, som jeg har elsket siden jeg så den for første gang.

Jeg har kun ros til overs for kagen. Den smager dejligt lime-agtig, og den friske, syrlige flødeostglasur komplementerer den søde kage godt. Limelagen, som hældes over kagen inden der kommer glasur på, ved jeg ikke helt hvad skal gøre godt for - det var i hvert fald ikke noget, jeg synes smagte igennem. Så jeg vil mene, at det ikke gør den vilde forskel at undlade denne, hvis man en dag er doven.
På grund af kræsne familiemedlemmer undlod jeg nødder, og hvid chokolade kom heller ikke i, da jeg ikke havde det på lager. Jeg er imidlertid sikker på, at disse to ingredienser vil gøre kagen en tand mere interessant, og vil tilføje dem næste gang.


Limekage med frisk topping

Dej
250 g Amo Hvedemel
125 g smør
1 tsk vanillesukker
4 æg
200 g sukker
Revet skal af 2 økologiske lime
2 1/2 tsk. bagepulver
1 dl mælk
100 g hvid chokolade
50 g grofthakkede hasselnøddekerner

Limelage
Saft af 2 lime
50 g sukker

Topping
200 g flødeost naturel
50 g flormelis
Saft og revet skal af 1 økologisk lime

Smelt smørret og lad det køle af.
Pisk æg, sukker og vanillesukker skummende. Rør smørret og derefter limeskallen i.
Bland mel og bagepulver og rør det i dejen skiftevis med mælken. Hak chokolade og hasselnøddekerner groft, vend det i dejen og hæld den i et ildfast fad eller en springform.

Bag kagen i ca. 40-45 minutter ved 185 grader (varmluft 170 grader).
Mens kagen bager, koges ingredienserne til limelagen sammen i 2-3 minutter.
Lad kagen afkøle i 10 minutter og hæld limelagen over (jeg har læst andetsteds, at det kan være smart at tage kagen ud af formen inden lagen hældes over, da det gør kagen meget klistret og svær at få ud af formen senere. Jeg tog derfor kanten af min springform, inden lagen kom over).

Rør alle ingredienserne til toppingen sammen, så den er blød, og fordel den over den kolde kage.

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar