lørdag den 23. juni 2012

strawberry cheesecake ice cream

I går havde vi besøg af min dejlige søster og hendes kæreste. Jeg har længe lovet min søster is, og i går blev det en realitet, da jeg lavede den strawberry cheesecake ice cream, som Line lavede til mig. Da mascarpone ikke er at opdrive i min nærhed, brugte jeg en flødeost naturel, og det smagte mindst lige så godt. Faktisk kunne jeg ikke smage forskel.
Isen er voldsomt lækker, og vakte heldigvis også stor begejstring hos gæsterne og min kæreste. Den er så cremet og fin, med en autentisk smag af jordbær, og de små tern af jordbær udgør et godt, let syrligt modspil til den søde is. Uhm.


Strawberry Cheesecake Ice Cream
1 liter

450 g jordbær, rensede og pillede
1 1/2 dl piskefløde
1 dl mælk
1 ds. kondenseret mælk 397 g
125 g. mascarpone eller flødeost naturel
Kornene fra 1 vanillestang
Et lille nip fint salt
55 g. Digestive-kiks, knust groft
Blend 350 g af jordbærene til pure sammen med den kondenserede mælk
Blend herefter mælk, fløde, mascarpone, vanillekorn og salt med.
Skær de resterende 100 g. jordbær i små tern.
Frys massen på ismaskinen til den er næsten færdig og vend jordbærternene i.
Frys isen videre i ca. 5 min.
Læg isen i to lag med de knuste kiks og rør isen let og hurtigt igennem med en lille ske.
Frys isen færdig i fryseren.

7 kommentarer:

  1. Uh, den lyder godt nok lækker :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig en af de bedste is, jeg nogensinde har smagt :)

      Slet
    2. Jeg er normalvis ikke til hjemmelavet is - en af de få ting, jeg synes smager dårligere end købe-varianterne. Men det at der både skal kondenseret mælk i og flødeost, tror jeg giver en helt anden konsistens og smag :)

      Slet
  2. Ej, nu bliver jeg altså nødt til at lave den is. I lokker jo alle sammen :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  3. Den is lyder helt vildt lækker! Jeg tilslutter mig Birthe og lader mig lokke i fordærv ;-)
    Mvh. Helle

    SvarSlet
  4. Jeg ved ikke hvordan de har målt deres indtag af frugt og grønt, det stod der intet om. Men jeg gætter på at man nok har set deres mad over en dag eller flere, for at kunne se hvad de tror de spiser og hvad de faktisk spiser. :)

    SvarSlet