lørdag den 28. september 2013

butternut squash-suppe med chili og sprøde spirer

Uhm, suppe, en af efterårets absolutte glæder! Jeg har i lang tid pønset på at lave en suppe. Faktisk er denne ikke efterårets første - forleden lavede jeg en lækker tomatsuppe. Eller den skulle have været lækker, men i virkeligheden var den klam, for af uransalige årsager valgte fløden at lave en særlig reaktion, da den kom i, så suppen blev fyldt med små hvide, størknede flødestykker. Jeg håber i det mindste, at afløbet i køkkenvasken nød suppen...
Jeg var derfor lidt skeptisk, da endnu en suppe skulle fremstilles, men denne blev heldigvis helt perfekt. Opskriften er fra min gymnasieveninde, der lavede den på et tidspunkt, hvor hun besøgte mig, og jeg har tænkt på den siden. Det har taget evigheder at få vristet opskriften ud af hende, men nu er den her, og jeg vil dele den med jer!
Suppen har den der dejlige græskarsmag, og så er den dejligt stærk - man har selvfølgelig selv mulighed for at skrue op og ned med mængden af chilipasta. Det bedste er næsten tilsætningen af bønne/ærtespirer, som bare giver det der sprøde pift, vi alle længes efter.


Butternut squash-suppe med chili og sprøde spirer

1 stk butternut squash
1-2 store løg
Chilipasta efter smag (jeg tror at jeg brugte et par tsk)
1 bouillonterning
Vand
Lidt yoghurt naturel eller creme fraiche
Olie til svitsning
Salt og peber
Bønne-/ærtespirer eller kikærter

Løgene hakkes groft, kommes i en stor gryde og svitses i olien.
Butternut squash deles i to, kerner og skræl fjernes (dette gøres nemmest ved at dele hver halvdel i 4-6 stykker og skrælle disse). Den skæres i mindre stykker, kommes i gryden til løgene, og svitses lidt sammen med.
Salt og peber tilsættes.
Bouillonterningen opløses i kogende vand og kommes i gryden. Chilipasta tilsættes efter smag, hellere for lidt end for meget, der kan altid tilsættes mere senere. Tilsættes der for meget, kan dette reguleres med yoghurten senere.
Dernæst hældes vand i gryden, til græskar og løg er dækket. Nu koger det, til græskarstykkerne kan moses med grydeskeen.
Når det er kogt, tages det af varmen, og det hele blendes med en stavblender. Så tilsættes lidt yoghurt eller creme fraiche for en lækker konsistens, og for at dæmpe chilismagen lidt, hvis du har tilsat for meget. Hvis ikke, kan du smage til med mere chili, salt eller peber.
Nu kan du, hvis du har lyst, tilsætte spirer efter eget valg, eller du kan servere suppen præcis, som den er!

3 kommentarer:

  1. ELSKER supper i alle dens mange varianter. Det er jo det bedste ved efteråret ;-)

    SvarSlet
  2. Yum yum yum - efterårsmad er bare skønt!

    - Anne

    SvarSlet
  3. Jeg er så stolt og glad for at være her for at dele dette bemærkelsesværdige vidnesbyrd, vidunderligt og ekstraordinært, jeg kan bare ikke tro, nu er min tidligere mand her hos mig og tigger om alle hans forkerte handlinger og fortæller mig, hvor tom han følte sig hele tiden han var væk, han forlod mig og forårsagede mig så smerte efter en skilsmisse, der fandt sted for 5 måneder siden. Og hele dette mirakel skete umiddelbart efter at jeg kontaktede Dr. Egwali for at få hjælp, jeg er den lykkeligste kvinde i hele verden i dag, jeg vil sige 'at have ham igen ved min side. Det er et mirakel for mig og min familie og evig glæde og lyst. Jeg er så glad nu, og jeg ved ikke, hvor meget jeg skal udtrykke min taknemmelighed og taknemmelighed over for Dr. Egwali. Jeg vil kraftigt anbefale ham, hvis du har brug for øjeblikkelig hjælp, da det er garanteret.
    Send ham en e-mail i dag /dregwalispellhome@gmail.com eller via
    WhatsApp: +2348122948392

    SvarSlet