tirsdag den 7. juni 2011

velfortjent kage

Ikke til mig selv, men til sygeplejerskerne på apopleksiafdelingen på Aalborg Sygehus Nord.
I kan lige så godt få det at vide først som sidst, da det kommer til at påvirke mit liv lang tid fremover - for tre uger siden fik min elskede far en blodprop i hjernen, og er derfor indlagt. I dag bliver han imidlertid flyttet til et genoptræningscenter, så det er et godt skridt på vejen. Generelt går det heldigvis fremad, så det er dejligt.

Men men men, jeg syntes at de søde sygeplejersker, der tog sig af ham, fortjente lidt godt til kaffen. For noget tid siden fik jeg en opskrift på nogle dejlig svampede chokolademuffins af en kollega, som jeg derfor ville afprøve selv. Jeg ved ikke hvorfra opskriften stammer, så nu døber jeg dem:

NORDJYSKE chokolademuffins
12 stk (eller lidt mere)
240 g hvedemel
150 g sukker
4 tsk. bagepulver
2 tsk. vanillesukker
2 knsp. salt
50 g kakao
200 g god, mørk chokolade hakket groft
1 æg
3 dl. sødmælk
1 dl. olie (ex. raps)

Bland mel, sukker, bagepulver, vanillesukker, salt og kakao godt sammen. Pisk æg, mælk og olie i ca. 1 minut. Rør de to blandinger godt sammen. Fordeles i ca. 12 forme. Bages ca. 20 min. ved 200 grader.

Kagerne i deres indpakning
Jeg skulle hilse fra deres ophavskvinde og sige, at de sagtens kan bruges som grundopskrift til andre slags muffins, hvis blot man fjerner kakao og chokolade.
De er ikke sådan vildt søde, og så er de meget svampede og luftige på førstedagen - og stadig gode på andendagen.

Og så kan jeg afsløre, at det bestemt godt kan betale sig at bage til sygeplejersker. De blev simpelthen ovenud lykkelige og fortalte min søster og jeg mange gange, hvor sødt gjort det var af os. Derudover fortalte de, at adskillige læger havde spurgt til, hvor de fine kager kom fra.

8 kommentarer:

  1. UHmm, de lyder lækre :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Som tidligere skrevet, så er det bare en rigtig fin tanke :)Og håber som sagt det bedste for ham :)

    SvarSlet
  3. Det var en meget smuk tanke - du er lige til at kramme :-)

    SvarSlet
  4. Smuk tanke - og god bedring med din far!

    SvarSlet
  5. Æv, det gør mig ondt at høre om din far. Jeg håber at det kommer til at gå fremad med ham :-)

    SvarSlet
  6. Årh, I er søde :)

    Tak for jeres gode bedringer, han er heldigvis ved godt mod og oftest i et strålende humør, så det skal nok blive godt.

    SvarSlet
  7. Det var pænt gjort - godt de blev glade (og godt at høre, det går fremad med din far!)

    SvarSlet
  8. Hej Bitten

    Jeg tror jeg kan sætte mig fuldstændig ind i hvordan du har det omkring din far. Min mor fik nemlig en blodprop i hjernen i dec. 2007 - meget pludselig og ud af det blå. Det var nogle hårde måneder efter med genoptræning mm., men nu klarer hun sig ganske ok, selvom hun endda sidenhen har fået tilstødt en hjerneblødning også.

    Når I kommer længere hen i processen kan i spørge egen læge om et ophold på Vejlefjord kunne hjælpe? Det har hjulpet min mor - mest psykisk, hvilket der var brug for.

    Hvor var det flot af dig at du bagte kage til sygeplejerskerne - total overskudsagtigt:) De ser rigtig lækre ud, mon ikke det lige var sådan nogle jeg skulle prøve:)

    De varmeste tanker med håb om hurtig bedring til din far:)

    /Tante Grøn

    SvarSlet