søndag den 7. marts 2010

morning balls og shutter island

Undskyld overskriften, det er min humor den er gal med... Men her til morgen fik jeg altså friskbagte langtidshævede grovboller, og de var faktisk rimelig herlige. Bedre end dem jeg har lavet førhen. Og langt grovere.

 

30 g gær
7 dl. vand
2 spsk. rapsolie
2 spsk. hvidt sukker
2 tsk. havsalt
400 g hvedemel
100 g havregryn
200 g rugmel
200 g grahamsmel

Rør gæren ud i det kolde vand. Tilsæt rapsolie, sukker, salt, hvedemel, havregryn, rugmel og grahamsmel. Rør dejen ud med en røreske til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne. Dæk skålen med film og stil den i køleskabet til næste dag.
Tænd ovnen på 180º C varmluft/200º C alm. ovn
Læg bagepapir på en bageplade. Form 20 boller med 2 spiseskeer, ved at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca. 20-25 min. til de er gyldne. Stil de nybagte grovboller til afkøling på en bagerist.
Note: Jeg tilsatte yderligere en håndfuld solsikkekerner.

Når det så er sagt, så var jeg i onsdags i biografen og se Shutter Island sammen med Jeanie. Jeg havde ingen anelse om, hvad filmen omhandlede, da jeg ikke havde taget mig sammen til at se en trailer, men jeg havde lyst til at komme i biografen, og så fulgte jeg Jeanies forslag. Filmen var såmænd også rigtig spændende! Og jeg har aldrig tænkt over, hvor godt Leonardo egentlig kan spille en rolle. Dog var jeg ekstra vild med Mark Ruffalo deri, der er nu et eller andet over ham... Især den måde, han spillede den rolle, og især i filmens slutning.

4 kommentarer:

  1. Bollerne ser squ gode ud, som altid, når du fremviser noget mad ;)

    Hvad angår Shutter Island, så er det faktisk en god film, men en af de film, hvor man skal være frisk. Det er vigtigt, at man følger med hele filmen igennem og ligger mærke til det hele ellers misser man vigtige detaljer, der hjælper en i at kæde det hele sammen. Personligt var jeg lidt skuffet efter filmen, fordi jeg havde forventet lidt af en gyser.

    Men som du siger, Leonardo spiller fantastisk, hvilket jeg dog synes han allerede har bevist i film som Blood Diamond, The Departed eller Body of Lies.

    SvarSlet
  2. Jojo Michael, men jeg har bare ikke set ret mange Leonardo-film, så jeg vidste faktisk slet ikke hvor god han var :D

    Jeg tror man er nødt til at se filmen igen, for at kunne kæde det hele sammen.

    SvarSlet
  3. Sådan har jeg det også med Leonardo men måske man skulle gi ham en chance!!!Har også overvejet at se filmen selv om den ser lidt uhyggelig ud i traileren! Dejlig opskrift. En dejlig dag til dig. KNUS♥

    SvarSlet
  4. Den er desværre alt for stor, 97 m2 :( Boede der med min ekskæreste til han var mig utro og jeg smed ham ud... og så har jeg så boet alene det sidste år.

    SvarSlet