tirsdag den 8. maj 2012

ben x

For nogle år siden sad jeg i en biografsal med det nyeste Kino-magasin og læste om aktuelle film. I magasinet var nævnt en belgisk film ved navn "Ben X", som jeg straks fattede interesse for. Da filmen var relativt ukendt og relativt belgisk, delte ingen biografer eller butikker dog denne interesse, og jeg måtte undvære at se den.
Jeg har imidlertid haft filmen i tankerne siden, og i går lykkedes det mig endelig at få den set.


I dag har jeg gennem Wikipedia lært, at "The film's title is a reference to the leet version of the Dutch phrase "(ik) ben niks", meaning "(I) am nothing".".

Nå, anyways... Filmen handler om den her fyr, Ben, som har Aspergers Syndrom. Han har det ikke særlig nemt generelt, og slet ikke i skolen, hvor han ofte bliver mobbet. Fordi den virkelige verden er så utaknemmelig, lukker han sig inde i sin egen verden ved at spille ArchLord, som er et online rollespil. Her kan han nemlig være en helt, og han har sågar fået scoret sig en virtuel dame, Scarlite. Filmen handler yderligere om, hvordan Ben drømmer om at hævne sig på sine klasse"kammerater".

Hvis man kan se ud over det uendeligt sære sprog, som de jo taler i filmen, er den faktisk rigtig interessant. Og til tider meget barsk. Den formåede i hvert fald at sætte mine følelser i kog et par gange, og jeg er glad for, at jeg endelig fik den set.
Den er utrolig svær at sammenligne med andre film, men for min kæreste beskrev jeg den i går som en belgisk blanding af Donnie Darko og Elephant (omend den ikke er på højde med nogle af disse film, vil jeg lige understrege).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar