søndag den 17. juli 2011

forårsruller

Da MissMuffin bloggede om forårsruller, indså jeg, at jeg var nødt til straks at snuppe opskriften. Jeg er ikke synderligt imponeret over færdigforårsruller fra eksempelvis Daloon, og havde ikke prøvet at lave dem selv før, så jeg var spændt.
Resultatet blev rigtig godt. Jeg gik ud fra MissMuffins opskrift, men kunne ikke indfange et spidskål, så jeg tog bare lidt mere af de andre grøntsager. Der manglede lidt smag, men det er nok lige så meget min egen skyld, så jeg vil forsøge at lave dem lidt mere krydrede næste gang. I får hendes opskrift her:

Serveret med blandede ristyper og sød chilisauce som dip

MissMuffins forårsruller
16 stk.

½ pk. forårsrulledej (kan fx købes i Salling eller asiatiske butikker)
600 g. hakket oksekød
1 lille spidskål
7 små gulerødder
2 rødløg
1 rød peberfrugt
100 g. bønnespirrer
1 grøn chili
3 fed hvidløg
karry, soya og fishsauce
2 spsk. maziena majsstivelse
olivenolie

Fjern de yderste blade og stokken fra spidskål. Rens peberfrugten og skræl gulerødderne. Skræl løget.
Hak det hele fint (evt. i en foodprocessor). Hak chilien meget fint og pres hvidløget. Varm en lille smule olie op i en stor wok og svits chili og hvidløg et øjeblik. Tilsæt oksekødet og svits et par min, til det er brunet igennem.
Kom de revne grøntsager og bønnespirrene ved og svits det igennem. Smag til med karry, soya og fishsauce. Er der meget væde kan du lave en jævning af maziena og lidt af væden fra wokken, så det bliver lidt tykkere- det må endeligt ikke være for vådt.
Lad det køle lidt af.
Tag forårsrulle-dejen ud af posen og placer dem under et fugtigt viskestykke, så de ikke tørrer ud.
Rul en forårsrulle ad gangen indtil der ikke er mere fyld. Pensel hver forårsrulle med lidt olie på hver side og læg dem på en bageplade med bagepapir.
Bages ved 200 grader i ca. 12-15 min.

Hvis I vil se folde-fremgangsmåden, må I klikke jer ind på hendes blog :)

3 kommentarer:

  1. De er supergode ik:)
    Der skal nogle gode mængder karry, soya og fishsauce til, mere end man lige tror for at det smager ordenligt igennem..

    SvarSlet
  2. PS: Det var da en vildt sød lille skål du har brugt til chilisaucen:)

    SvarSlet
  3. Hvor er de fine :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet