søndag den 16. oktober 2011

josephines cookies

Min kære veninde og tidligere medstuderende Josephine bagte engang nogle virkelig lækre cookies, da jeg var på besøg hos hende. Jeg har tidligere forsøgt mig med den opskrift, hun stak mig efterfølgende, men resultatet har været varierende. Jeg har givet min gamle køkkenvægt skylden, for den kunne ikke mestre fin-måling af bagepulver/natron. Efter jeg har fået en ny, måtte jeg derfor prøve dem igen, og denne gang gik det godt. Så hermed får I opskriften.


Josephines Cookies
Ca. 35 mellemstore
225 g blødt smør
300 g sukker
2 æg
10 ml vanilleekstrakt
250 g mel
55 g kakao
3 g bagepulver/natron (den oprindelige opskrift siger baking soda)
2 g salt
300 g hakket chokolade
Evt. 60 g nødder
Varm ovnen op til 175 grader.
Pisk smør, sukker, æg og vanille til det er lyst og fluffy. Bland mel, havregryn, kakao,  bagepulver/natron og salt. Bland det med resten.
Tilsæt chokolade og eventuelle nødder. Sæt i store teskefulde på en bageplade.
Bag i 8-10 minutter, eller ind til de netop er blevet faste.
Nedkøl let på bagepladen inden de overføres til en rist.


Man kan også lave en version, hvor man erstatter 50 g mel med havregryn, undlader kakao og tilsætter lidt kanel. De kan i højeste grad anbefales.

8 kommentarer:

  1. Føj de ser gode ud! Er de både crispyog chewy?

    SvarSlet
  2. Det kan du tro de er, Line!

    SvarSlet
  3. Åhhr hvor ser de fantastiske ud!!
    Kærligst Lea

    SvarSlet
  4. Haps, snuppede lige en ;-) De ser virkelig lækre ud.....

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  5. Der er da lige sket et eller andet siden sidst jeg var inde på din blog - og det er altså ikke dine cookies jeg hentyder til, selvom de også ser skønne ud. Napper lige opskriften;-)

    SvarSlet
  6. tak for opskriften - de ser fantastiske ud --mmmm

    x
    Margit
    creative tail

    SvarSlet
  7. Næh, et find design du har dig nu!

    Forresten, I udgaven med kanel og havregryn - er det så stadig med chokolade? Det er det vel næsten, tænker jeg - ellers havde jeg lige alle ingredienserne, så jeg kunne lave en bunke til min gruppe i morgen :)

    SvarSlet