lørdag den 3. marts 2012

lagkage med choko/orangecreme

Jeg præsenterer hermed kagebordets 2. kage for jer: En dejlig lagkage med chokolade/orangecreme. Ikke helt så vammel som en almindelig cremefyldt lagkage på grund af appelsinens friske pust, men stadig syndigt lækker. Min inspirationskilde var denne opskrift, som en god ven stak mig her den anden dag, men jeg justerede noget i ingredienserne. Kan faktisk ikke huske præcis, hvad jeg gjorde, men skriver det sådan nogenlunde efter hukommelsen. Om ikke andet kan det vel bruges til inspiration.


Lagkage med choko/orangecreme

3 lagkagebunde, hjemmelavede eller købte
Cirka 1 glas nutella
½ l piskefløde
1 økologisk appelsin
1 banan (eller en endnu friskere frugt)
En håndfuld makroner
Pynt i form af nødder og friske bær

Pisk fløden godt stiv. Sæt lidt til side til at pynte kanten på lagkagen med. Vend resten med nutella, jeg tror jeg brugte omkring et halvt glas, men smag det til efter dine egne smagsløg. Tilsæt skallen fra din appelsin samt en smule saft fra appelsinen - endelig ikke for meget, da fyldet ikke skal være for flydende. Stil fyldet på køl en halv times tid.
Opbyg din lagkage ved at lave et lag med choko/orangecreme og knuste makroner og et lag med choko/orangecreme og bananskiver (eller skiver af bær, hvis det er den årstid). Jeg valgte yderligere at tilsætte friskhed ved at dryppe bundene med appelsinsaft.
Læg den sidste bund som låg og smør den med et godt lag nutella. Sprøjt den resterende fløde på kanten og pynt. Og nyd!

1 kommentar: