onsdag den 12. august 2009

harry potter and the half-blood prince

Så har jeg endelig været inde og se Harry Potter and the Half-Blood Prince. Dette foregik sammen med min kære lillesøster, hendes kære kæreste og to af hendes veninder. Og i selskab med et gratis bæger popcorn.

Lad mig starte med at sige, at det er længe siden jeg har læst bogen, og at min mening om filmen derfor primært er baseret på filmen som film, og ikke en eller anden desperat sammenligning med bogens handling, som mange tydeligvis har en tendens til at basere deres mening på. Hvilket er synd, fordi det burde være indlysende for enhver, at de ikke kan laves ens.

Jeg kunne godt lide filmen. Jeg er generelt ikke særlig stor fan af Harry Potter-filmene i forhold til bøgerne, fordi jeg ofte synes, de kommer til at gøre dem til en kedeligere historie, end de egentlig er. Men jeg vil mene, at denne film nu egentlig var meget spændende. Det hænger nok sammen med, at jeg finder handlingen i de to sidste bøger langt mere interessant end nogle af de foregående, og dermed muligvis også historien i filmen. Men jeg fandt, at filmen indeholdt nogle rigtig gode scener, også af den slags, som bragte en del følelser frem. Jeg må derudover indrømme, at jeg var ret vild med Bellatrix i denne film, hun virkede dejligt sindssyg ud over alle grænser. Og så var jeg som altid vild med Snape.

Hvad jeg kunne kritisere ved filmen er den mængde af teenage-romantik, der bliver trukket frem. For mig at se er det ganske hyggeligt at læse om i bøgerne, hvorledes de forskellige personers kærlighedsliv udvikler sig, men jeg finder det ikke grundlæggende relevant for historien, hvorfor det måske ikke behøvede at være så overdrevet med i filmatiseringen. Den tid kunne de sagtens have brugt på noget mere spændende.

Efter at have set filmen må jeg indrømme, at jeg har lyst til at genlæse bogen og derefter se filmen igen. Blandt andet for at kunne sammenligne de to og prøve at forstå, hvad folk er så utilfredse med ved filmatiseringen. Men også bare for at få et bedre indblik i historien. Og selvfølgelig fordi bogen er ganske fantastisk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar