fredag den 25. juni 2010

aftensmad med daniel

Daniel, som er manden i mit liv når det gælder håndværk, var så usandsynligt venlig at love at sætte min computerskærm op på væggen, så jeg kunne få mere plads på skrivebordet. Efter et mislykket forsøg sidst, hvor vi indså, at mine vægge var noget lort, vendte han i dag tilbage for at færdiggøre arbejdet.
Jeg fodrede ham selvfølgelig, og her er hvad han fik som belønning.

Først; Ristet brød med laksemousse:


Til aftensmad; Hakkebøffer i sennepssauce med nye persille-kartofler til (denne ret var han dog selv med til at udforme):


Hakkebøffer i sennepssauce
400 g hakket oksekød
½ dl rasp eller 2 små kogte kartofler
1½ dl mælk
1 tsk salt
peber
1 lille spsk revet løg
30 g smør til stegning

Sauce:
1½ dl bouillon
1½ dl creme fraiche
1 tsk Maizena
½ spsk dijonsennep
klippet purløg
salt
peber

Ælt kødet med rasp eller mosede kartofler, mælk, salt, peber og løg. Form farsen til 6-7 bøffer. Steg bøfferne på panden i ca. 2 minutter på hver side. Læg bøfferne i et ovnfast fad. Kog panden af med bouillon. Rør creme fraiche og Maizena sammen og hæld det på panden. Varm saucen igennem under piskning, tilsæt et par spsk klippet purløg og smag til med sennep, salt og peber. Hæld saucen over bøfferne og læg folie løst over. Sæt fadet i ovnen ved 200 grader i ca. 15 minutter, afhængig af, hvor røde bøfferne skal være.
Opskrift fra dk-kogebogen.dk

Det smagte dejligt, men det bedste var nu resultatet af hele dagen:


1 kommentar:

  1. Årh manner manner, det der laksemousse ser for nice ud. Desuden nice touch med pcen på væggen. Det ligner, at den går IND i væggen, nærmest :P

    SvarSlet