torsdag den 30. september 2010

klar dig igennem efteråret #3

Ovenpå nogle okay hektiske dage er det blevet tid til endnu et efterårsvenligt råd. Der er også i højere grad behov for det, eftersom der ret pludseligt er blevet iskoldt udendøre. At følge dette råd kan dog betyde, at du begiver dig udenfor i kulden, men så kan man jo bare håbe, at du har godt med efterårstøj.

Råd #3: Nyd naturens gaver

Naturen er, på trods af kulden, ganske smuk på denne årstid, og man skulle da være et skarn, hvis man ikke lige benyttede sig af dette. Mange af de ting, naturen udstyrer os med i efteråret, fungerer formidabelt til udsmykninger af hjemmet. Se eksempelvis hvad jeg indsamlede forleden:


Kastanjer! Der er intet mere hyggeligt og efterårsagtigt, og samtidig kan de bringe sådan en barnlig glæde op i én. Så grib dit barn, din kæreste, din ven/veninde eller bare dine varme sokker og begiv dig ud i en søgen efter det nærmeste kastanjetræ, som netop i disse måneder kaster sine frugter fra sig. Kastanjer kan anvendes i mange henseender, til dekorationer, kastanjedyr eller endda til sæbe. Ja, sæbe. Se bare her.
Ud over kastanjer kan selvfølgelig også nævnes blade i smukke farver, agern eller lignende (jeg ved ikke om der er agern pt, jeg skriver det bare fordi det lyder godt, og fordi jeg mener at jeg stødte på ét forleden).
Derudover har jeg også investeret i en lyng. Jeg har ikke tal på, hvor mange år jeg har ønsket at købe en lyng, og så først er kommet i tanke om det, når de var udgået af markedet. Men nu er han i hus - og han hedder selvfølgelig Lynge. Jeg synes, at lyng er en hyggelig gevækst, som jeg især husker fra naturen da jeg gik i skovbørnehave som barn.

3 kommentarer:

  1. Ååh kastanjer er så flotte, og pynter flot :)

    Tror desværre ikke der er et sådan træ her i nærheden.

    SvarSlet
  2. Hedder der virkelig en lyng? Hedder det ikke bare lyng? Okay okay, en detalje.

    Ps: så koldt er det da heller ikk ;)

    SvarSlet
  3. Maiken; Ja det er en herlig frugt! Hehe. Du må gerne komme forbi mig, jeg tror der er en del træer i mit område.
    Michael; Det er jo en plante, så det må hedde "en". Ellers ved man jo ikke, hvor meget lyng man har købt, hvis man bare siger: "Jeg har købt lyng" :D Nej ok. Og jo, der er lige præcis så koldt.

    SvarSlet