mandag den 28. februar 2011

min oscar-menu

Jeg var nødt til at lave masser af mad i går med henblik på, at jeg skulle holde mig vågen til langt ud på natten, og endda udelukkende i mit eget selskab. Jeg sprang forretten over, men ellers var der både hovedret, dessert og natmad.
Jeg åbnede "Fairtrade Kogebogen", som jeg fik i fødselsdagsgave, og blot efter et par sider var jeg allerede i tvivl om, hvad jeg skulle lave. Der virker godt nok til at være mange spændende opskrifter deri! Men jeg besluttede mig for en Cubansk appelsinkylling, som var et udmærket valg. Jeg er vild med kylling, og denne havde et lille pift - især når man anvendte væden som en "sauce" på risene. Ikke mindst var det en let måde at pifte en kylling op på. Jeg serverede et par grøntsager dertil.

Kyllingen der ligger og marinerer...

Kyllingen som er blevet stegt.



Cubansk Appelsinkylling
6-8 personer
2 tsk salt
1 tsk sort peber
½ tsk hvidløgssalt
1-1½ kg kylling skåret i mindre stykker
2½ dl friskpresset appelsinsaft
Saften af en lime
Ris til servering

Bland salt, peber og hvidløgssalt i en lille skål.
Anbring kyllingen i en dyb bred skål, og drys stykkerne på alle sider med saltblandingen. Stil dem til side.
Bland lime- og appelsinsaft sammen, hæld det over kyllingen, og lad den marinere i overdækket tilstand i køleskab. Efter en time vendes stykkerne, og de marinerer i endnu en time.
Forvarm ovnen til 190 grader hen mod slutningen af marineringstiden. Tag kyllingen op af skålen, og læg den i et ovnfast fad.
Hæld marinaden i et målebæger. Hæld halvdelen af appelsinsaften over kyllingen, og stil den i ovnen.
Smør kyllingen efter 30 minutter med resten af appelsinsaften, og steg den i 30 minutter mere.

Desserten skulle selvfølgelig bestå af kage, og det blev Chokoladecupcakes med hasselnødder fra The Hummingbird Bakery. Dejligt Nutella-agtige og ret søde, fordi der er Nutella i midten. Nam nam. Jeg måtte dog pynte med valnødder, da jeg ikke havde hasselnødder...



Chokoladecupcakes med hasselnødder
12-18 kager
100 g hvedemel
20 g kakaopulver
140 g melis
1½ tsk bagepulver
Et nip salt
40 g smør, stuetemperatur
1 1/4 dl sødmælk
1 æg
120 g hasselnødde-chokoladesmørepålæg (fx Nutella)
Ca 36 hele, afskallede hasselnøddekerner til pynt

Hasselnødde-chokoladeglasur
250 g flormelis, siet
75 g usaltet smør, stuetemperatur
1/4 dl sødmælk
75 g hasselnødde-chokoladesmørepålæg (fx Nutella)

Forvarm ovnen til 170 grader.
Kom mel, kakao, sukker, bagepulver, salt og smør i en røremaskine med en flad spartel (eller brug elpisker), og pisk for lav hastighed, til alt er godt blandet og sandet i konsistensen.
Hæld langsomt mælken i melblandingen, og pisk godt, til alle ingredienser er godt blandet. Tilsæt ægget, og pisk godt.
Fyld papirformene to tredjedele med dejen, og bag dem i den forvarmede ovn ca. 20 minutter eller til dejen giver efter, når man trykker på den. Lad kagerne køle lidt af i formen, før de sættes ud på en bagerist og køler af.
Lav en lille udhulning i midten af hver kage, når de er kolde, og fyld op med en klat hasselnødde-chokoladesmørepålæg.
Glasur: Rør flormelis og smør sammen i en røremaskine med en flad spartel (eller brug elpisker), og pisk for middellav hastighed, til alt er godt blandet. Skru ned til lav hastighed. Hæld langsomt mælken i, og skru op for piskeren, når den er godt indarbejdet. Fortsæt med at piske, til glasuren er let og luftig, mindst 5 minutter. Jo længere man pisker, desto luftigere bliver glasuren.
Rør hasselnødde-chokoladesmørepålæg i glasuren med håndkraft. Smør glasur på kagerne, når de er kolde, og afslut med ca. 3 hasselnødder pr. kage.

Min natmad bestod af pølsehorn, som jeg havde til overs i fryseren fra min fødselsdagsfest (da de slet ikke blev sat på bordet). De er lavet efter denne opskrift, som er en klar vinder, jeg altid benytter mig af.

7 kommentarer:

  1. Nøj, det ser altså bare lækkert ud :D Mums altså :P

    SvarSlet
  2. Du har da rigtig smovset ;-)
    Håber du fik holdt dig vågen hele natten....

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  3. Sidder her til forelæsning og bliver helt lækkersulten! Unfair ;)

    SvarSlet
  4. Kyllingen skal jeg vidst have bestilt som aftensmad herhjemme ;)

    SvarSlet
  5. Carina, det hele var heldigvis super lækkert :D Undtagen bønnerne, dem fik jeg kogt lidt for meget.
    Birthe, det er man nødt til, når man skal opveje for ensomheden :P Jeg holdt mig vågen til den bitre ende.
    Janne, det beklager jeg, men så kan du lære at følge med i stedet for at tjekke blogs, mwahaha.
    Michael, det kan du roligt gøre! Mmm.

    SvarSlet
  6. Det må være den opskrift jeg skal bruge næsten gang jeg laver pølsebrød. Sidst lavede jeg bare noget fuldkornsdej uden opskrift, og det blev lige lovligt øh... groft?

    SvarSlet
  7. Det ser rigtig hyggeligt ud...kan forestille mig, at du må være en af de få danskere der jublede live da Susanne Bier vandt. Vi andre, altså os kedelige der prioriterede nattesøvn, måtte jo nøjes med at juble over morgennyhederne:-)

    SvarSlet