torsdag den 28. april 2011

hjemmelavet koldskål + kammerbørger

Goddag goddag *bukker og nejer*.
I går tvang jeg Line på besøg, da jeg skulle låne hendes bagagevægt, og samtidig havde i sinde at interviewe hende. Jeg er en meget krævende værtinde. Et stykke tid forinden havde jeg planlagt at lave koldskål, da jeg var faldet over en ægge-løs opskrift hos den fine LaTascha, der endda også inkluderede hjemmelavede kammerjunkere. Sådanne huskede jeg kun svagt fra hjemkundskab i 7. klasse, hvorfor de også måtte afprøves. Skæbnen var, at Line selvsamme dag på Facebook pev over, at hun havde længtes efter koldskål i dagevis, hvis ikke ugevis. Jeg så mit snit til at fremstå som den perfekte veninde.

Det var min første æggeløse koldskål, og jeg må indrømme, at jeg var skeptisk. "Hvordan kan den blive cremet?", tænkte jeg. Samtidig var den manglende risiko for Salmonella nedslående. Men fra nu af vil jeg kun lave den æggeløs! Den skiller ikke, mens den står i køleskabet, og den smager mindst lige så dejligt. Jeg anvendte nogenlunde den opskrift, LaTascha havde bragt i sit indlæg.
Kammerjunkerne blev også tæt på perfekte. Problemet med dem fra Karen Volf er, at de opløses efter et splitsekund i koldskålen, og jeg vil have dem knasende, hvorfor jeg altid dumper dem en efter en i skålen og skovler dem i hovedet på rekordtid. Disse blev ikke bløde af at tilbringe lidt tid i den flydende masse, og så smagte de dejligt og måske knap så meget af kage, som dem man køber ofte gør. Derudover var de super hurtige at lave. Line og jeg pønsede på fremtidige junke-eksperimenter med grovere meltyper eller eksempelvis nødder. Ud over kammerjunkere tilsatte vi en skive Vienetta-is (!!!) og jordbær.
Nyd det!


Koldskål med vanille og citron
1/2 L kærnemælk
1/2 L tykmælk eller ymer
ca 2 spsk citronsaft
ca 2 spsk vanillesukker
ca 4 spsk sukker


Tykmælk eller ymer hældes i en skål og citronsaft, vanille og sukker røres i. Kærnemælken tilsættes under omrøring og koldskålen smages til.

Kammerjunkere med vanille
50 stk.

125 g hvedemel + lidt til æltning
1 tsk bagepulver
3 tsk vanille
40 g sukker
40 g smør
1 æg
1/4 dl mælk

Hvedemel, bagepulver, vanille og sukker sigtes sammen. Koldt smør smuldres i dejen og det hele samles med ægget og mælken.
Ælt dejen blank med lidt ekstra hvedemel og tril dejen til små kugler. Husk kuglerne hæver under bagning, så de skal ikke være for store. Tryk kuglerne let flade.
Bag kammerjunkerne i 8 minutter ved 200 grader, så de stadig er lyse. Halver kammerjunkerne og sæt dem i ovnen igen, ca 6 minutter til de er sprøde og lysebrune. Afkøl kammerjunkerne og opbevar dem i en kagedåse eller et glas med låg.

P.S. Der mangler kun 2 (TO!!) faste læsere før I udmærker jer til en give away!

15 kommentarer:

  1. Instant koldskålabstinenser! Hæhæ - synes det er sjovt, I også puttede is i ;-)

    SvarSlet
  2. I smovsede godt nok rigtigt med is i jeres koldskål, haha! Men jeg kan efterhånden mærke, at jeg må til at prøve at lave de kammerjunkere selv. Dem jeg købte her i går var nu egentligt okay - det bedste ved dem er faktisk næsten at de ligner pebernødder og dermed ikke har den halve overflade, som altid bliver blød. De er altså stadig sprøde, når man når til sidste mundfuld :)

    SvarSlet
  3. Fulgte I forresten kammerjunke-opskriften fra Alletiders Kogebog? Den ligner nemlig lidt den, jeg har kigget på ;)

    SvarSlet
  4. Den opskrift på koldskål minder rigtig meget om den, vi også bruger. Den smager bare SÅ godt :D Jeg tilsætter dog i stedet for appelsinsaft og lidt appelsinskal :)

    SvarSlet
  5. Så, nu følger jeg dig også, selvom jeg nu mest bruger bloglovin :)

    Det ser sørme lækkert ud!

    SvarSlet
  6. Åh! Det ser bare vildt lækkert ud! :)

    SvarSlet
  7. Koldskål på den måde er SKØN! Jeg er vild med vanilieis i kolde ål, men spiser det dog sjældent :-)

    Kh
    Birthe

    SvarSlet
  8. Ps næste gang må du da gerne tvinge mig, jeg har også en bagagevægt ;-)

    SvarSlet
  9. Uhm, lækkert- men is i?!?
    Der springer jeg lige over:)
    Jeg synes faktisk at kammerjukerne bliver bedre efter et par dage i kagedåsen, de får en mere fast konsistens, så jeg er nu lidt mere begejstret for opskriften:)

    SvarSlet
  10. Nå der er åbenbart mange, der ikke har hørt om is i koldskål før :D Morsomt.

    Xenia, vi fulgte den opskrift, der står i mit indlæg, som er fra LaTascha :)

    Cesilden, fantastisk indsats!

    Carina, jeg skal også have prøvet med appelsin på et tidspunkt, det lyder rigtig rart.
    Birthe, det er noteret ;)

    MissMuffin, det undrer mig i særdeleshed, at dine ikke blev faste - mine blev super faste, langt fastere end dem fra fx Karen V. Men det er dejligt at høre, at dine tiltog i fasthed!

    SvarSlet
  11. Sikke en fortælling. Jeg har mange planer om at prøve begge opskrifter, men jeg venter lidt, for vi købte købekoldskål i går.

    Hvornår rejser du? Kan du nå at sætte konkurrence igang inden? For den sidste læser får du jo nok snart!

    SvarSlet
  12. Stine, der er ingen smutveje, min give away påbegyndes når jeg har 100 faste læsere :P

    SvarSlet
  13. Det lyder voldsomt lækkert!

    Og jeg er nr. 100!!!!!! Stort tillykke!!

    SvarSlet
  14. Uh Edith, velkommen som læser nummer 100! Det er vi mange, der sætter pris på ;)

    SvarSlet
  15. Hehe, jeg nåede lige at tænke øv før jeg læste Ediths kommentar :P

    SvarSlet