lørdag den 1. maj 2010

baconmuffins

Hold op hvor er jeg træt. Jeg har været på Langeland siden torsdag, da jeg skulle til en konfirmation dernede. Det orker jeg dog ikke at berette om nu, så derfor får I den lovede opskrift og det lovede billede af mine baconmuffins. Og ja, hvis ikke man kender til dem, kan baconmuffins godt lyde lidt ubehageligt. Men det er det altså ikke, for det er jo ikke en sød dej med bacon, men derimod en madmuffin som passer godt til supper og lignende.


Sprøde baconmuffins (12 stk)

Olie eller smeltet smør til smøring (valgfrit)
250 g røget, mager bacon
7 spsk solsikkeolie
1 løg, finthakket
5 dl alm hvedemel
1 spsk bagepulver
1/8 tsk salt
friskkværnet sort peber
2 store æg
2½ dl kærnemælk

Forvarm ovnen til 200 grader.
Hak baconen i små stykker, men tag 3 skiver fra, som hver skæres i fire stykker og gemmes til garnering (har jeg ikke gjort, som det ses på billedet).
Opvarm 1 spiseske olie i en stegepande, og steg løgene heri i 2 minutter. Tilsæt den hakkede bacon, og steg videre i ca 5 minutter, til baconen er sprød. Rør jævnligt. Tag panden af varmen, og lad blandingen afkøle.
Sigt mel, bagepulver og salt samt peber efter behov ned i en stor skål.
Pisk æggene let i en stor skål, og pisk derefter kærnemælk og resten af olien ind i æggene. Lav en fordybning i midten af de tørre ingredienser, hæld de sammenpiskede, flydende ingredienser deri, og tilsæt bacon/løgblandingen. Rør ingredienserne forsigtigt sammen, så de kun lige er blandede. Pas på ikke at røre for længe eller for kraftigt.
Kom dejen i den forberedte muffinform med en ske. Læg et stykke bacon på toppen af hver muffin. Bag i en forvarmet ovn i ca 20 minutter, til muffinene er hævet op, og de er gyldenbrune og faste.
Lad muffinene afkøle i formene i 5 minutter og server dem, mens de stadig er lune.

1 kommentar:

  1. Now I understand ze muffins! Nej, det lyder faktisk lækkert med mad-muffins, også selvom, at jeg ikke er til bacon :)

    SvarSlet