torsdag den 14. januar 2010

torsdag med pita

Ikke verdens mest aktivitetsspækkede dag her i det lille hjem. Jeg følte mig nødsaget til at købe ind, da jeg var i mangel af madvarer, og tog derfor i Fakta. For tiden har de poser med frosne bær for en 10'er, så jeg blev lidt inspireret til at begynde at fremstille smoothies igen. Jeg vil gerne prøve en masse forskellige, men i dag blev det blot til en med frosne jordbær, banan og Cheasy vanilleyoghurt. Den var nu ganske dejlig, men jeg har ingen sugerør, så jeg spiste den med en ske.

Til aftensmad afprøvede jeg langt om længe Lines opskrift på pitabrød.

Pitabrød 8 stk
25g. gær
1,5 dl vand
1,5 dl mælk
1 æg
½ tsk sukker
1 tsk salt
150g. grahamsmel
ca. 370g. hvedemel

Lun mælken og vandet til det er lillefingervarmt og udrør gæren deri. Tilsæt æg, sukker og salt og bland godt. Ælt grahamsmel i og hvedemel lidt efter lidt. Hold evt. lidt af hvedemelet tilbage. Ælt godt igennem. Lad dejen hæve i skålen, dækket af film, i 1 time.
Drys bordet med mel og ælt dejen godt i gennem. Del den nu i 8 lige store stykker. Rul dem til boller og tryk dem flade på en bageplade med bagepapir på.  Lad brødene efterhæve 10 min. på bagepladen under et rent viskestykke. Bages ved 200 grader i 8-9 min.

Mmm! Til pitabrødene lavede jeg en dressing, som min veninde Jeanie har inspireret mig til. Den indeholder creme fraiche, knust hvidløg, karry, citronsaft, salt og peber - og egentlig dild, hvilket jeg ikke lige lå inde med.

1 kommentar:

  1. Det ser altså godt ud. Kan også godt betale sig selv at bage pita brød hvis de er lige så ringe som da jeg boede i DK. 10 kr for en pose bære er rigtig billigt. Godt med lidt ekstra vitaminer her i vintertiden! KNUS

    SvarSlet