fredag den 18. december 2009

hjemmelavede guldkarameller og juleferie!

Jeg var nødt til at prøve at lave karameller selv, efter at have læst om det på diverse blogs. Jeg valgte at anvende opskriften fra demu.dk.
Ingredienser:
175 g sukker
1,75 dl fløde
2 spsk vanillesukker
1,25 dl mørk sirup

Alle ingredienserne blandes i en gryde og bringes i kog. Herefter koges massen ved lav varme i omkring hundrede år. Den opskrift, jeg gik ud fra, sagde 30 minutter - men dette fungerede slet ikke for mig, og resulterede i, at jeg lagde ud med en mislykket portion, hvor massen slet ikke ville stivne. Da jeg så kogte den i en times tid, fungerede det upåklageligt. Husk at røre rundt af og til.



Du kan eventuelt teste massens stivne-evne ved at lægge lidt på en teske og komme den i køleskabet - det skulle gerne stivne efter relativt kort tid. Når massen er klar, hældes den i en form beklædt med bagepapir.



Efter lidt tid i køleskabet, hvor hårdhedsgraden regelmæssigt tjekkes ud, tages den ud og skæres eller klippes i stykker, som derefter rulles til kugler. Hold godt øje med massen i køleskabet, lige pludselig kan den være for hård (jeg taler af erfaring). Den skal stadig være lun på udskæringstidspunktet. Det kan være et lettere kedsommeligt job at rulle karamellerne, men resultatet er så fint.



Efterfølgende smeltes omkring 200 g mørk chokolade over vandbad eller i mikroovn (alt efter din alder eller teknologiske udviklingstrin), som karamelkuglerne rulles i, hvorefter de lægges til tørre på en slip-let-overflade. Så er de klar til spisning (selv om du højst sandsynligt på dette tidspunkt allerede har spist din andel af dem).



På billedet ses en enkelt indpakket i bagepapir.

Sidst men STØRST har jeg jo juleferie nu! Jeg var for en times tid siden ude på uni og aflevere min opgave, og det føltes simpelthen så godt. Jeg har længtes så meget efter denne ferie, at det slet ikke er til at begribe, at den nu er en realitet. Klokken 13 skal jeg være hos Marie til fejring af afleveringen og julehygge med de andre tøser, og efterfølgende tager jeg hjem til mine forældre og spiser aftensmad. Det bliver fantastisk at kunne gøre alle de ting uden den dårlige samvittighed i baghovedet konstant - hvis jeg altså overhovedet kan slippe den.

1 kommentar:

  1. Der ser lækkert ud Bitten! Også selvom, at jeg personligt ikke er fan af karameller! Hvordan bliver du ved med at være slank, når du bager så mange lækkerier? Hehe :P

    Og tillykke med ferien og afleveringen :D

    SvarSlet