onsdag den 30. december 2009

gulerods-/solsikkeboller og kattelegetøj

Da jeg ingen umiddelbare planer har for dagen (besluttede mig for, at det ikke giver mening at forberede nytårsmaden før i morgen), planlagde jeg at lave bagedag! Og da jeg var sulten, impulskøbte jeg til nogle dejlige boller med gulerod og solsikkekerner.

Gulerods-/solsikkeboller (10 stk.)
50 g gær
2 ½ dl mælk
1 æg
½ dl olie
500 g mel
18 g sukker
5 g salt
75 g revet gulerod
25 g solsikkekerner

Mælken lunes, og gæren røres ud heri. Derefter tilsættes olie, æg og sukker. Halvdelen af melet tilsættes og dernæst salt, revet gulerod og solsikkekerner. Resten af melet kommes i, men dejen skal stadig være lidt klistret, ellers bliver bollerne tørre. Man kan vælge at lade dejen hæve i 30 minutter, dette havde jeg dog ikke tålmodighed til.
Dejen formes til 10 boller og bages ved 180 grader i 15-17 minutter. Man kan ligeledes vælge at lade bollerne efterhæve inden bagning, hvilket jeg gjorde, mens ovnen varmede op.


Så har jeg også givet kattene lov at poste et billede i min blog - de fik nemlig i går en formidabel gave af Jeanie: En bunke legetøj som hun havde købt til en killing, som hun desværre måtte af med igen. Det blev heftigt brugt i går!

3 kommentarer:

  1. Jeg hader din bloG!!! Eller hvert fald det faktum, at det LYKKES dig at gøre det godt, hver gang du bager noget. Jeg kan ikke lave mad :(( Snøft. You must teach me, master! :P

    SvarSlet
  2. Hvor fint at misserne kan få lov at blogge med:)
    Bollerne ser rigtig gode ud. Solsikkekerner og gulerødder går man aldrig fejl af sammen:)

    SvarSlet
  3. Janne, man kunne jo forestille sig at hun bare glemte at blogge når hun bagte ringe ting :-p

    Omend kan jeg bevidne at hun er en fantastisk bager!

    Og bollerne ser mesterlige ud!

    Ydermere tror jeg at Mix ville elske den der grimme af musene...

    SvarSlet